Automatisering i Næringsmiddelindustrien 2021

Oslo
19.10.21 - 20.10.21

Automatisering i Næringsmiddelindustrien 2021 fokuserer på hvordan og hvorfor produksjonen påvirkes av den digitale transformasjonen.

I år har vi enda større fokus på å fremme gode usecase og erfaringer relatert til temaene. Foredragsholderne vil derfor dele sine erfaringer innen blant annet nettverk og sikkerhet, MES/MOM, samt bruk av robotikk og sensorikk i produksjonen.

Forbrukerne forventer stadig større utvalg og er mer bevisst på sine valg. I produksjonen arbeides det aktivt for å øke kvalitet, redusere forbruk og optimalisere prosesser for å møte standarden til fremtidens fabrikk og forbrukernes krav i markedet. Med økt tilgang til data, forventes økt transparens og bedre beslutningsverktøy i hverdagen.

Hva innebærer det når vedlikehold skal optimaliseres og overforbruk reduseres?
Hvordan kontrollere og utnytte råmaterialvariasjon på best mulig måte?
Hvilke erfaringer og tilnærminger med OT/IT driftsnett og vedlikeholdsnett har bransjen?

Dagens teknologi har få begrensinger, men avhenger av hvordan man jobber og tar den i bruk. Bli med og hør eksempler på flere som har erfaringer med dette.

Vi gleder oss til å dele erfaringer og kunnskap for alle aktører i næringsmiddelindustrien. Velkommen til Automatisering i Næringsmiddelindustrien 2021!

Her finner du en oversikt over våre øvrige kurs og konferanser.

Program (med forbehold om endringer)

  • 09:00

    Registrering

  • 09:50

    Åpning og velkommen

    Karin Sundsvik, NFEA

  • 10:00

    Cybersikkerhet – et hår i suppa, eller en reell problemstilling for næringsmiddelindustrien?

    Martin Gilje Jaatun, SINTEF Digital

  • 10:30

    “A friend you can trust” - Erfaring med Cyber Security i Orkla

    Antonio Martiradonna, CISO Orkla

  • 11:00

    Fremtidsrettet cybersikkerhet i landbasert oppdrettsanlegg

    Nina Hesby Tvedt, Secure-NOK og Hallgeir Øyen, Salmon Evolution

  • 11:30

    Lunsj

  • 12:30

    Veien mot digitalisering - Hvordan har OT-nettverket lagt til rette for fremtidens fabrikk?

    Ståle Faugstad, Orkla Foods Norge AS & Janne Nilsen, Siemens Digital Industry

  • 13:00

    Produktions effektivisering för Livsmedelsindustrin. Vilka fördelar kan Digitalisering ge? Hur kan man använda olika digitala lösningar för en effektivare produktion och hur kommer man igång? Här presenteras en övergripande bild på hur digitalisering kan stödja en End-till-End produktion i Livsmedelsindustrin med konkreta exempel på hur andra har gjort.

    Maria Årman Franzén, Siemens Digital Industry Software

  • 13:30

    CIP-Data analysis - Optimize your CIP with cloud based solution from Au2mate

    Flemming R. Jeppesen, Au2mate

  • 14:00

    Pause og mingling hos utstillerne

  • 15:00

    MES i TINE – Operatør i sentrum

    Espen Schefte, TINE SA

  • 15:30

    Integrasjon Scada/App og ERP - Vedlikeholdsmodul ved Norgesmøllene AS

    Dag Petter Berg og Kjell Erstad, Norgesmøllene AS

  • 16:00

    Slutt dag 1

  • 18:30

    Konferansemiddag på hotellet

  • 09:00

    Hvordan sikre eierskap til digitale innovasjoner og big-data i næringsmiddelindustrien?

    Ulrikke Asbøll & Elen Brendeford, Onsagers

  • 09:30

    Cobots - Fra 2011 og videre inn i fremtiden

    Frode Mastad, Cobot Norge

  • 10:00

    Pause

  • 10:30

    Roboter i Norges bedrifter: Stop Talking – Start doing!

    Svein Inge Ringstad, MIL AS (Mechatronics Innovation Lab)

  • 11:00

    Optimalisering av instrument design for NIR målinger av heterogene og komplekse matvarer i prosesslinjen

    Marion O`Farrell, SINTEF Digital

  • 11:30

    Lunsj

  • 12:30

    Måling og digitalisering av matkvalitet – en forutsetning for vellykket digitalisering av matindustrien.

    Jens Petter Wold, NOFIMA

  • 13:00

    Multisensor for smart condition monitoring

    Martijn Tol, Siemens AS

  • 13:30

    TBA

    Jo Andre Flåseth, Avisomo

  • 14:00

    Slutt

Påmelding

Foredragsholdere

Ulrikke Asbøll | Advokat | Onsagers

Ulrikke er advokat og har mange års erfaring med å gi juridiske- og strategiske råd innen immaterielle rettigheter (IPR), herunder patent, varemerke og design. Rådgivningen omfatter hele livsløpet til IP-rettighetene, fra ideen oppstår til håndhevelse. I tillegg bistår hun klientene med å utarbeide kontrakter, prosedyre, forhandlinger/meklinger, tvister og rettsaker. Ulrikke er en svært erfaren rådgiver og dekker hele det immaterialrettslige feltet. Hun har utstrakt erfaring i patentjuridiske spørsmål. Klientene til Ulrikke representerer et vidt spekter innen norsk og utenlandsk næringsliv, og hun setter seg inn i ulike bransjers IP-problemstillinger og finner kostnadseffektive løsninger. Ulrikke arbeider med porteføljehåndtering, arbeidstakeroppfinnelser, lisensiering og avtaler for øvrig. Hun bistår kjøper, selger og/eller investor ved IP due diligence-evalueringer, og gir veiledning ved forretningshemmeligheter, illojal konkurranse, forfalskning og andre rettsområder. Hun har også jobbet mye med prosedyre innen erstatningsrett.

Elen Margrethe Brendeford | Patentrådgiver | Onsagers

Elen har bakgrunn med doktograd innen biokjemi og molekylær biologi fra Universitetet i Oslo hvor hun også har jobbet som forsker i 5 år. Etter sine 13 år i universitetet i Oslo som student, doktorgradskandidat og forsker har hun jobbet i Patentstyret i over 10 år. Fra 2017 har hun jobbet som patentrådgiver. Som patentrådgiver bistår hun med utarbeidelse og rettsforfølgelse av patentsøknader, særlig innen genetikk, immunologi, mikromatriseteknologi, mat-teknologi, diagnostikk, patentsøknader inkluderende biosekvenser og teknologi innen fiskeindustri som fôr, marine oljer og fiskehelse. Hun har erfaring med handlefrihetsanalyser, inngrepsanalyser, patentlandskap og gir råd om IP-strategi. Som spesialist innen bioteknologi og behandling av søknader innen dette fagområdet tilbyr Elen en unik kombinasjon av faglig dybde og patentprosedyre til bordet. Som patentrådgiver vil Elen derfor kunne forstå faglig hva sine kunder ønsker å oppnå og beskytte med sin løsning, for deretter å omsette dette i en IP-strategi og krav som er i tråd med hva som er hensiktsmessig å gjøre for å oppnå ønsket vern og handlingsrom ut fra forutsetningene. I praksis innebærer det å bruke IPR som et kommersielt verktøy, og knytte IP til forretningsplanen. Det er ikke alltid at en patentsøknad riktige løsningen, det overordnede er å ha en plan for å beskytte og sikre IP som øker selskapets verdi. Elen legger vekt på å legge til rette for en god arbeidsprosess med sine klienter, som hun mener er avgjørende for å sikre en god kvalitet på planen, en eventuell etablering av rettigheter og den generelle rådgivningen. Elen ble i 2018 kåret til «Rising IP Star» av Managing Intellectual Property.

Svein Inge Ringstad | Daglig leder | Mechatronics Innovation Lab

Last two decades has given me wide experience within various industries both on and offshore within various areas like management, sales, strategy, engineering and daily operation.

Jens Petter Wold | Seniorforsker | NOFIMA

Jens Petter har vært i Nofima siden 1993.

Praktisk informasjon

Tid

19.10.21 - 20.10.21

Sted

Radisson Blu Hotel Nydalen
Nydalsveien 33
0484 Oslo

Vis i kart

Deltakeravgift

Bedriftsmedlemmer kr. 7 000,-
Personlig medlem kr. 7 000,-
Ansatte i undervisning/medlem kr. 4 000,-
Ansatte i undervisning/ikke medlem kr. 5 000,-
Ikke medlem kr. 9 000,-

Overnatting

Direktelink for booking på Radisson Blu Hotel Nydalen finner du HER!

Rabattkode NFEANY2021 ligger ferdig inntastet når du benytter denne linken.

Pris kr 1095,- per natt med frokost.

Finne frem:

Med kollektivtransport: Gjester som ankommer på Oslo lufthavn, Gardermoen, kan ta flytoget til Oslo sentralstasjon. Turen tar 22 minutter. Herfra kan man ta taxi direkte til hotellet eller T-banen direkte til Nydalen stasjon, som ligger en kort spasertur fra hotellet.

Med buss: Flybussene fra flyplassen kjører til Oslo bussterminal, rett ved Oslo sentralstasjon, på mindre enn én time. Deretter tar du T-banelinje 4 eller 5 til Nydalen stasjon, som ligger en kort spasertur fra hotellet.

Med bil: Ta E6 mot Oslo og sentrum. Ved Alnabru fortsetter du på ring 3 og tar avkjørselen mot Nydalen.

Utstilling / logo

Stand inkl. 1 deltaker:

  • Bedriftsmedlem kr. 12 000,-
  • Ikke medlem kr. 14 000,-

Stand inkl. logo i programmet og 1 deltaker:

  • Bedriftsmedlem kr. 16 000,-
  • Ikke medlem kr. 18 000,-

Utstilling skal være maks 2×3 meter

Logo i programmet:

  • Bedriftsmedlem kr. 5000,-
  • Ikke medlem kr. 7500,-

Programkomité

  • Janne Nilsen | Siemens AS (komiteleder)
  • Dag Petter Berg | Norgesmøllene AS
  • Ragnhild Marie Hansen | TINE SA
  • Anders Bryhni | Kongsberg Digital AS
  • Ståle Faugstad | Orkla Foods Norge AS
  • Leonard Mørk | Hennig-Olsen Is AS
  • Finn Stangnæss | Goodtech AS
  • Ingvild R. Sveen | Hoff SA
  • Karin Sundsvik | NFEA
  • Tonje Olsen | NFEA

Annet

Smittevern

For å gi en tryggest mulig konferanseopplevelse for alle deltakere, holder vi oss oppdatert på gjeldende krav og nye tiltak knyttet til smittevern.

HER finner du oppdatert informasjon om retningslinjer og regler for Oslo kommune.

HER finner du Radissons smitteverntiltak.

HER finner du ytterligere råd og offisiell informasjon fra Folkehelseinstituttet.

På grunn av gjeldende begrensninger for arrangementer vil det være et begrenset antall deltakere på dette arrangementet.

Noen av våre smitteverntiltak på dette arrangementet:

  • Lokalet har høy kapasitet og har nok fysisk plass til at alle gjester vil kunne utøve sosial distansering.
  • Alle deltakerne vil kunne holde minst 1 meters avstand til andre under hele arrangementet.
  • Alle seter vil ha minst 1 meter avstand mellom seg.
  • Rutiner for overflatedesinfeksjon.
  • Stasjoner for håndvask/antibac.

Hvis du er syk eller mistenker at du kan være smittet skal du ikke delta på arrangementet.


NB! Vi fakturerer deltakeravgiften ETTER at konferansen er gjennomført, så om du er påmeldt og konferansen blir avlyst pga Covid-19 vil du heller ikke motta faktura.