Levetidsstrategier for automatiseringsanlegg

Oppgradering og utskifting av automatiserings- anlegg er en stadig hodepine for produksjons- bedrifter. Ettersom den teknologiske utviklingen går stadig raskere, blir det vanskeligere å være sikker på at beslutninger knyttet til levetiden på automatiseringsanlegg er riktige og varige.

Og når beslutning om oppgradering/utskifting er tatt – skal jobben gjøres under full produksjon, eller må det gjøres under en stans i anlegget?
Og hva med de gode, gamle teknologiløsningene som ennå virker 100% – må de også byttes, eller er det mulig å knyttet sammen ny automatiserings-teknologi med eksempelvis «gammel» hardware?

Det blir stadig viktigere å ha en klar strategi på hva som skal byttes eller oppgraderes når, og på denne konferansen får du konkrete tips og hjelp til både å vurdere levetiden på ulike deler av anlegget ditt, og  du får høre mange erfaringer fra organisasjoner som har lagt strategier for sine anlegg – både store anlegg offshore, men også store industrianlegg på land. Vurderingene varierer kanskje ikke så mye, men strategiene som velges for å holde anleggene i full stabil funksjon kan variere fra forretningsområde til forretningsområde.

I tråd med økt digitalisering og Industri 4.0, så kommer det nye problemstillinger på banen, og nye forretningsmodeller. Et viktig spørsmål som vi vil forsøke å  avklare på konferansen er:

Hvem skal eie migreringen i framtida?

Denne problemstillingen reiser mange ulike scenarier, og der vi for 10 år siden udiskutabelt kunne legge dette ansvaret på anleggseieren, så kan vi nå se for oss både endrede forretningsmodeller og endrede ansvarsforhold på automatiseringsanleggene. Oppgradering og utveksling av automatiseringsanlegg er en stadig hodepine for el/aut-ansvarlig i produksjonsbedrifter.

Konferansen Levetidsstrategier 2018 arrangerer i Stavanger 4. – 5. desember. Håper vi ses!

Nyheter

En smått optimistisk hilsen fra NFEA!

14.05.20

NFEA har, som resten av samfunnet, blitt kraftig rammet av Covid-19. Vi har ikke blitt direkte rammet ved at ansatte har vært smittet eller syke, men vi har vært indirekte rammet ved at vårt kontor og våre tjenester i praksis har vært nedstengt. Vårt inntektsgrunnlag ble brått stoppet etter at vi hadde gjennomført vår årlige Næringsmiddelkonferanse med veldig få deltakere – de siste to ukene før konferansen fikk vi veldig mange avbestillinger grunnet reiseforbud eller frykt for smitte. Vi skjønte også da at dette ikke var noe som raskt ville gli over.

Les mer

Informasjon vedrørende koronaviruset

04.03.20

Koronaviruset påvirker samfunnet i stadig økende grad. Helsemyndigheter, bedrifter og enkeltpersoner iverksetter kontinuerlig tiltak for å hindre smittepredning. NFEA er en betydelig aktør i kurs- og konferansemarkedet. Her kan du lese hvordan NFEA håndterer situasjonen rundt koronaviruset.

Les mer

Finn Aakre Haugen nytt æresmedlem

20.02.20

Finn Aakre Haugen er utnevnt til æresmedlem i NFEA for sin betydningsfulle innsats for fremme av kunnskap om fagområdene automatisering og elektroteknikk i norsk industri.

Les mer

Rapport fra årsmøtet

13.02.20

NFEAs årsmøte for 2019 ble holdt på Aker Brygge i Oslo 13. februar. NFEA fikk et nytt æresmedlem, en rekke priser ble delt ut og det var valg av nytt styre.

Les mer

Kjære venner av NFEA!

19.03.20

Det er vanskelige og urolige tider for hele samfunnet, og tjenester som våre har nok ikke første prioritet i disse dager. Det har vi selvfølgelig forståelse for, og det får konsekvenser for en tjenesteleverandør som oss. Fra 30. mars vil administrasjonen i NFEA ha veldig begrenset operasjon – permittering er iverksatt, og vil vare i første omgang til 18. mai.

Les mer