Strategien vår er å forsterke posisjonen vår som en leder i olje- og gassindustrien, samtidig som vi bidrar til å oppfylle globale energiforespørsler på en ansvarlig måte. Sikkerhet og miljømessig og sosialt ansvar er kjernen i virksomhetene våre.
I mer enn 100 år har ordet Shell, vårt kamskjellemblem og de markante røde og gule fargene visualisert Shell-merket og promotert verdiene våre og kvaliteten på produktene og tjenestene våre over hele verden.
Ordet Shell ble først brukt i 1891, som varemerket for petroleum som Marcus Samuel and Company transporterte til Det fjerne østen. Denne lille forretningen i London handlet opprinnelig i antikviteter, kuriosa og orientalske skjell. Skjellene ble så populære – viktorianerne brukte dem spesielt til å dekorere smykkeskrin – at de snart dannet grunnlaget for selskapets lønnsomme import- og eksporthandel med Det fjerne østen.
Ordet fikk selskapsstatus i 1897, da Samuel dannet selskapet Shell Transport and Trading Company. Den første logoen i 1901 var et blåskjell, men innen 1904 var et skall av kammusling, eller et kamskjellemblem, blitt introdusert for å gi en visuell representasjon av selskaps- og merkenavnet.
Da Royal Dutch Petroleum Company og Shell Transport and Trading fusjonerte i 1907, ble det sistnevnte selskapets merkenavn og symbol (Shell og kamskjellet) navnet i kortform og emblemet til det nye selskapet Royal Dutch Shell Group. Og slik har det vært siden.
Formen på Shell-emblemet har endret seg gradvis i løpet av årene i tråd med trendene innen grafisk design. Det nåværende emblemet ble introdusert i 1971. Tretti år senere brukes det fortsatt og er nå et av verdens mest kjente symboler.