
NFEA-støtte til autonom el-racerbil
Siden oppstarten i 2010 har Revolve markert seg som et innovativt og dyktig team, som år etter år sikrer pallplasser. Likevel har de aldri nådd helt til toppen og tatt en sammenlagt førsteplass.
Men i sommer skjedde det! Her er en rapport fra Resolve-temet i 2024:
Første seier noensinne
Innsatsen medlemmene på teamet har lagt ned gjennom sommeren har gjort at Revolve NTNU har hatt sin beste konkurransesesong noensinne. Vi er utrolig stolte av å ha kommet på 1. plass sammenlagt på Formula Student i Nederland i sommer, og plukker med oss hele 15 pallplasser, hvorav 7 av dem var førsteplasser. En sesong vi er veldig fornøyd med.
Og ikke uten grunn: Revolve har med dette sikret sin første sammenlagte seier noensinne!
Oppstart for 2025-teamet
Nå som konkurransesesongen er ferdig, har vi tatt opp nye medlemmer og startet på et nytt år med kompetanseutvikling og teori i praksis. Selv om det er mange nye medlemmer og mye å lære, er det ikke mer enn 7 måneder før vi skal ha en ferdig bygget racerbil.
I september startet vi opp med en to ukers bootcamp periode, der nye medlemmer fikk innføring i sine systemer. Denne perioden dreier seg i stor grad om å lese teori og dokumentasjon fra tidligere år for å forstå systemene og forstå hvordan Revolve fungerer som organisasjon, både strukturelt, økonomisk og hvordan vi samarbeider og interagerer på tvers av grupper og avdelinger.
Etter kurs i blant annet elektronisk systemdesign, CAD (Computer Aided Design), FEM (Finite Element Method) og pipeline for autonom kjøring, gikk vi rett videre til Concept Review.
Concept Review er en helg hvor vi inviterer opp tidligere års medlemmer til Trondheim for å presentere planer og systemkonsepter for å få feedback på valgene vi har tatt og retningene vi ønsker å gå i med årets racerbil og årets design.
Basert på tilbakemeldingene fra dette, itererte vi på designene våre før vi fastsetter en retning vi ønsker å gå i, både for racerbilen som helhet, men også for de enkelte systemene.
Designfase
Med det sagt er designfasen relativt kort da den bare varer fra tidlig på høsten og frem til jul, noe som gjør at vi må jobbe svært effektivt.
Tross alt som skjer har vi også vært ute med bilen etter konkurransene er ferdig. Dette for å teste mer samt bekrefte og avkrefte potensielle nye løsninger. Vi ønsker dessuten å gi våre nye sjåfører banetrening før vinteren tvinger oss innendørs for simulatortrening.
For å dra ut et lite eksempel fra hva som er blitt gjort den siste perioden kan vi se på Drivetrain gruppen vår. De har fokusert spesielt mye på delene i girkassen og hvordan vi kan designe denne på best mulig måte. De har jobbet spesielt med å minske sensitivitet for formfeil og deformasjoner i girkassen. Dette er for å øke effektiviteten og redusere varmeutviklingen, samtidig som produksjonskostnadene holdes nede.
Gruppen har også analysert bilens dynamikk og kinematikk for å finne den optimale balansen mellom stivhet og vekt. Ved hjelp av FEA (Finite Element Analysis) og topologi optimalisering har de simulert belastningene på de strukturelle delene og prøvd å optimalisere ytelsen.
Snart skal bilen bygges
Fremover vil vi sette søkelys på å ferdigstille designene, ettersom vi snart går inn i byggefasen. Det neste på agendaen er en Design Review, der vi skal gjennomgå de ulike designvalgene og sikre at de møter de nødvendige kravene før bygging av racerbilen begynner når vi kommer tilbake til Trondheim etter jul!
Om Revolve NTNU
Revolve NTNU ble stiftet i 2010 og er en frivillig studentorganisasjon med mål om å skape ingeniører og ledere i verdensklasse. Hvert år utvikler, designer og bygger teamet en elektrisk og autonom racerbil fra bunnen av. Fokuset vårt ligger på medlemmets læringsutbytte, og det er noe som gjenspeiles i visjonen vår: Fra teori til praksis.
Team R24 består av 70 medlemmer fra 18 forskjellige studieretninger, alt fra Kybernetikk og Robotikk til Økonomi og Administrasjon.
Revolve ligger i verdenstoppen i Formula Student, verdens største ingeniørkonkurranse for studenter.